woensdag 17 december 2014

Elke dag een puzzel in elkaar leggen



Arjan Bleeker


“Vaak hebben mensen het beeld dat wij bij Logistiek met hele concrete doelstellingen werken. Als me één ding is opgevallen sinds ik hier werk, dan is het dat dat ontzettend moeilijk is”, vertelt Arjan Bleeker, Hoofd Logistiek bij NS Reizigers sinds februari van dit jaar.

De afdeling Logistiek levert elke dag een dienstregeling op inclusief materieelplanning, personeelsplanning en knooppuntplanning, zowel voor internationale als nationale treinen. Verder is de afdeling verantwoordelijk voor het jaardienstboekje en de updates daarvan, doet ze onderzoeken voor de lange termijn en alle aanpassingen op de bestaande dienstregeling bij evenementen en spoorwerkzaamheden.Een slimme planning is nodig: Per dag brengen meer dan 5000 treinritten passagiers naar hun bestemming op een van de ruim 400 stations. Aan Arjan de taak dit alles in goede banen te leiden. “Of mijn werk saai is? Zeker niet! Dagelijks hebben wij hier met elkaar een enorme, complexe puzzel in elkaar te leggen, die uitdaging houdt het interessant.”

Concrete doelstellingen?
Veel mensen kennen de afdeling Logistiek niet echt, merkt Arjan. Hij maakte het een van zijn doelstellingen om daar verandering in te brengen. Zo worden er af en toe mensen uitgenodigd om een middagje mee te komen kijken, om te zien wat ze er nu eigenlijk precies doen. Arjan: “In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, worden onze doelstellingen niet allemaal tot in detail concreet geformuleerd. Wanneer heeft een planner een goede planning gemaakt? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Er zijn wel veel uitgangspunten, richtlijnen en normen waaraan moet worden voldaan, maar wat een planning nu echt goed maakt, dat is best lastig om precies weer te geven.”

Successen vieren
Arjan is niet nieuw bij NS; al twaalf jaar werkt hij voor het bedrijf. Zo heeft hij verschillende bedrijfsonderdelen van dichtbij gezien. “Ik heb ook een tijdje voor NS Stations gewerkt. Daar zijn doelen vrij strak en helder, er wordt met targets gewerkt. We zijn nu bezig ook onze afdeling meer resultaatgericht te sturen.” Daar valt volgens Arjan binnen NS Reizigers nog winst te behalen. Na zijn komst op de afdeling viel hem algauw op dat het tijdens het managementteamoverleg bijna niet ging over resultaten, maar vooral over veranderingen die aan de gang waren. Arjan:“Ik vond dat het meer moest gaan over de output van onze afdeling; hoe goed is die? Is het volledig en uitvoerbaar? En dan heldere afspraken maken over hoe we de output gaan verbeteren.Dat is niet gemakkelijk en vergt scherpte. Je denkt snel dat je een afspraak maakt, maar heb je die dan wel helder staan?Door het meetbaarder te maken, weet je wanneer iets goed gelukt is. Het leuke daaraan is dat je dan ook successen kunt vieren.”

Het eindproduct centraal
Voor de totstandkoming van een goede dienstregeling zijn buiten Logistiek ook andere afdelingen betrokken. Arjans afdeling vormt daarbij onderdeel van een ketenproces, samen met andere afdelingen zoals Commercie, Materieel, Transportbesturing en Reisinformatie. “Het is een uitdaging om niet alleen ons eigen proces steeds te verbeteren, maar ook de samenwerking met die andere afdelingen”, vertelt Arjan.“Ik ben goed in het verbinden met andere mensen en dat is hier essentieel. We zorgen samen voor het eindproduct, dat moet centraal staan. Als in een van de schakels in de keten iets niet goed gaat, kan ik wel zeggen: ‘ja, maar de planning was goed’, maar daar koopt de reiziger helemaal niets voor. Die wil dat de trein hem van a naar b brengt, het zal hem een zorg zijn hoe dat tot stand komt. Het is mijn passie om te kijken hoe we met elkaar het ketenproces kunnen verbeteren. Onze afdeling zit zo in het hart van het bedrijf, ik voel echt de operatiekant van het werk dat we doen. Als wij geen goede planning opleveren, hebben mensen buiten daar meteen last van. Dat maakt het heel concreet.” 

Trots
Bij grote evenementen wordt een aangepaste dienstregeling  gepland om alle extra reizigers te kunnen vervoeren. Zo was er laatst de Zevenheuvelenloop, een hardloopevenement in Nijmegen waarvoor zich zo’n 30.000 hardlopers hadden opgegeven. Arjan zelf was ook van de partij en liep mee vanuit Railsport, het bedrijventeam voor spoorwegmedewerkers. “Al die langere en extra treinen die ingezet werden, ik vind dat prachtig om te zien. Het is door de afdeling Commercie bedacht, wij hebben het gespecificeerd en gepland en het liep als een zonnetje. Dan zie ik al die honderden, duizenden mensen naar Nijmegen gaan met de trein, daar kan ik dan best wel trots op zijn. Dan weet ik dat mijn afdeling daar een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd en dat ons doel is bereikt.”


Tekst: Gerjanne van Oort
Fotografie: Jan Verschure

Geen opmerkingen:

Een reactie posten