Arjan Bleeker |
“Vaak hebben mensen het beeld dat wij bij Logistiek met hele
concrete doelstellingen werken. Als me één ding is opgevallen sinds ik hier
werk, dan is het dat dat ontzettend moeilijk is”, vertelt Arjan Bleeker, Hoofd
Logistiek bij NS Reizigers sinds februari van dit jaar.
De afdeling Logistiek levert
elke dag een dienstregeling op inclusief materieelplanning, personeelsplanning
en knooppuntplanning, zowel voor internationale als nationale treinen. Verder is
de afdeling verantwoordelijk voor het jaardienstboekje en de updates daarvan, doet
ze onderzoeken voor de lange termijn en alle aanpassingen op de bestaande
dienstregeling bij evenementen en spoorwerkzaamheden.Een slimme planning is
nodig: Per dag brengen meer dan 5000 treinritten passagiers naar hun bestemming
op een van de ruim 400 stations. Aan Arjan de taak dit alles in goede banen te
leiden. “Of mijn werk saai is? Zeker niet! Dagelijks hebben wij hier met elkaar
een enorme, complexe puzzel in elkaar te leggen, die uitdaging houdt het interessant.”
Concrete
doelstellingen?
Veel mensen kennen de afdeling Logistiek niet echt, merkt
Arjan. Hij maakte het een van zijn doelstellingen om daar verandering in te
brengen. Zo worden er af en toe mensen uitgenodigd om een middagje mee te komen
kijken, om te zien wat ze er nu eigenlijk precies doen. Arjan: “In
tegenstelling tot wat mensen vaak denken, worden onze doelstellingen niet allemaal
tot in detail concreet geformuleerd. Wanneer heeft een planner een goede
planning gemaakt? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Er zijn wel veel uitgangspunten, richtlijnen en normen waaraan moet
worden voldaan, maar wat een planning nu echt goed maakt, dat is best lastig om
precies weer te geven.”
Successen vieren
Arjan is niet nieuw bij NS; al twaalf jaar werkt hij voor
het bedrijf. Zo heeft hij verschillende bedrijfsonderdelen van dichtbij gezien.
“Ik heb ook een tijdje voor NS Stations gewerkt. Daar zijn doelen vrij strak en
helder, er wordt met targets gewerkt. We zijn nu bezig ook onze afdeling meer
resultaatgericht te sturen.” Daar valt volgens Arjan binnen NS Reizigers nog winst
te behalen. Na zijn komst op de afdeling viel hem algauw op dat het tijdens het
managementteamoverleg bijna niet ging over resultaten, maar vooral over
veranderingen die aan de gang waren. Arjan:“Ik vond dat het meer moest gaan over
de output van onze afdeling; hoe goed is die? Is het volledig en uitvoerbaar?
En dan heldere afspraken maken over hoe we de output gaan verbeteren.Dat is
niet gemakkelijk en vergt scherpte. Je denkt snel dat je een afspraak maakt,
maar heb je die dan wel helder staan?Door het meetbaarder te maken, weet je
wanneer iets goed gelukt is. Het leuke daaraan is dat je dan ook successen kunt
vieren.”
Het eindproduct centraal
Voor de totstandkoming van een goede dienstregeling zijn
buiten Logistiek ook andere afdelingen betrokken. Arjans afdeling vormt daarbij
onderdeel van een ketenproces, samen met andere afdelingen zoals Commercie,
Materieel, Transportbesturing en Reisinformatie. “Het is een uitdaging om niet
alleen ons eigen proces steeds te verbeteren, maar ook de samenwerking met die
andere afdelingen”, vertelt Arjan.“Ik ben goed in het verbinden met andere
mensen en dat is hier essentieel. We zorgen samen voor het eindproduct, dat
moet centraal staan. Als in een van de schakels in de keten iets niet goed
gaat, kan ik wel zeggen: ‘ja, maar de planning was goed’, maar daar koopt de
reiziger helemaal niets voor. Die wil dat de trein hem van a naar b brengt, het
zal hem een zorg zijn hoe dat tot stand komt. Het is mijn passie om te kijken
hoe we met elkaar het ketenproces kunnen verbeteren. Onze afdeling zit zo in
het hart van het bedrijf, ik voel echt de operatiekant van het werk dat we doen.
Als wij geen goede planning opleveren, hebben mensen buiten daar meteen last
van. Dat maakt het heel concreet.”
Trots
Bij grote evenementen wordt een aangepaste dienstregeling gepland om alle extra reizigers te kunnen vervoeren.
Zo was er laatst de Zevenheuvelenloop, een hardloopevenement in Nijmegen
waarvoor zich zo’n 30.000 hardlopers hadden opgegeven. Arjan zelf was ook van
de partij en liep mee vanuit Railsport, het bedrijventeam voor
spoorwegmedewerkers. “Al die langere en extra treinen die ingezet werden, ik vind
dat prachtig om te zien. Het is door de afdeling Commercie bedacht, wij hebben
het gespecificeerd en gepland en het liep als een zonnetje. Dan zie ik al die honderden,
duizenden mensen naar Nijmegen gaan met de trein, daar kan ik dan best wel
trots op zijn. Dan weet ik dat mijn afdeling daar een belangrijke bijdrage aan
heeft geleverd en dat ons doel is bereikt.”
Tekst: Gerjanne van Oort
Fotografie: Jan Verschure
Geen opmerkingen:
Een reactie posten